گروه آکوستیک و الکتروآکوستیک

بنام خدا

 

گروه آکوستیک و الکتروآکوستیک

 

 

 

آکوستیک چیست :

آکوستیک بمعنی وسیع کلمه علمی است که از ایجاد ارتعاشات مکانیکی وانتشار این ارتعاشات در یک محیط مادی (الاستیک) و دریافت آن بوسیله جسم یا محیط دیگر بحث وگفتگو میکند .

در سال های اخیر علم آکوستیک گسترش بسیاری یپدا کرده و به رشته های مختلفی تقسیم شده است ولیکن تمامی این رشته ها جدا از تعریفی که در فوق در مورد کلمه آکوستیک بعمل آمد نمیباشد .

از طرفی هر رشته بصورت تخصصی پیشرفت نموده ودر هر مورد لابراتواری مجهز بوسیله متخصصین طرح ریزی شده است .

تا حال حاضر تقسیمبندی رشته های مختلف بشرح زیر است :

1-آکوستیک فیزیک 2- آکوستیک موسیقی 3-الکتروآکوستیک 4- آکوستیک ساختمان 5- آکوستیک التراسون 6- آکوستیک شیمی 7- بیو آکوستیک 8- آکوستیک گفتار و شنوایی 9- آکوستیک زیر آبی 10-آکوستیک کنترول وتعیین میزان نویز 11- آکوستیک مولکولی 12- آکوستیک فیزیولوزیک 13- آکوستیک در روان شناسی 14- آکوستیک در مورد محیط زیست .

بدیهی است که واژه آکوستیک در مورد مطالعه صدا بکار گرفته میشود و این مساله انواع منبع های صدا  ،شیوه های انتشار و شرایط دریافت آنرا اغلب در محیط های بسته بدون در نظر گرفتن اینکه در محدوده شنوایی انسان قرار میگیرد یا خیر ، شامل میگردد .

یا بعبارت دیگر صدا اغلب به تغییرات فشار در محیطی دارای فشار تعریف میشود ، که این تعریف مستلزم وجود یک محیط واسطه با فشار و کشسانی است .

محیط واسطه میتواند جامد یا مایع و گاز باشد چون صدا در خلا منتشر نمیشود .

اگر میزان تکرارتغییرات فشار در واحد زمان یعنی بسامد صدا خارج از محدوده بسامد های شنوایی باشد صدای مزبور شنیده نمیشود .همچنین صداها ممکن است بدلیل ناچیز بودن انرژی صوت شنیده نشوند و یا انرژی آن ها چنان زیاد باشد که باعث ناراحتی یا آسیب همیشگی در ساز وکار شنوایی شوند .

بنابراین در طراحی بنای معماری داخلی سالن های ( سخنرانی - سینما –آمفی تاتر و استودیو های رادیو تلویزیونی چون مساله آکوستیک سایر مسایل را تحت الشعاع قرار میدهد لذا توجه به نکات معماری داخلی در آنها خالی از اشکال نمی باشد ودر درجه دوم اهمیت قرار داده میشود .

خصوصا جهت طراحی بنای اماکن مذکور اطلاعات لازم و فراوان در رشته آکوستیک معماری تالار ها و داشتن تجربه کافی از بدیهیات است .

بطور مثال برای یک فرستنده رادیویا نظایر آن فقط یکنوع استود یو ساخته نمیشود بلکه برای مصارف مختلف استودیو ها و تا لار هایی با ابعاد و پسآوایی و سایر مشخصات آکوستیکی متفاوت ساخته میشود مثلا استویوی گفتار و اخبار با استود یوی اجرای تاتر های رادیویی و تالار برنامه اجرای کنسرت های کوچک و بزرگ و همچنین سالن هایی که در آنها برنامه با حضور تماشاچی برگزار میشود اختلاف اصولی دارند و بایستی برای هر یک از این برنامه ها بناهایی با معماری داخلی متناسب طراحی و اجرا گردد .

بطور کلی اندازه گیری و بررسی مشخصات آکوستیکی :

1-زمان واخنش ( reverberation  time)

2-نوفه  زمینه  (background  noise )

3-همگن  سازی (diffusion     )

4-ایزولاسیون  ( isulation   )

5-وضوح گفتار ( intelligibility  )

در طراحی معماری داخلی اماکن فضاهای بسته مانند سالن های ( سخنرانی – سینما و آمفی تاتر و تالار های کنسرت موسیقی و استود یو های رادیو تلویزیونی و مساجد و کلیسا ها ) از اهمیت بسزایی  برخور دار بوده و بایستی مد نظر قرار گیرد .

لذا این شرکت مفتخر است با داشتن قابلیت ها و توانمندی های متکی به کار شناسان مجرب که  با بیش از 35 سال تجربه کار دانش بنیان در زمینه طراحی و مشاوره و اجراءپروزه های  بزرگ و ملی در سطح کشور منجمله مرکز همایش های بین المللی تهران معروف به اجلاس سران غیر متعهد ها در سال 1391 و سالن پانورومای کروی شکل موزه دفاع مقدس و سالن آمفی تاتر پتروشیمی شیراز و سالن آمفی تاتر بیمارستان عرفان تهران و ده ها پروژه  دیگر را  در کارنامه خود دارند را بکار گرفته تا نسبت به انجام تعهدات تخصصی در زمینه طراحی مشاوره و اجراءپروژه های آکوستیک معماری و الکتروآکوستیک اماکن وبناهای فوق الذکر مبادرت و رضایت کار فرمایان محترم را جلب نماید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرم تماس

هدف ما ارائه بهترین خدمات به شما می باشد . مشتاقانه منتظر نظرات و انتقادات شما هستیم .

اطلاعات تماس

آدرس:
تهران ، میدان اول شهران ، ابتدای بلوار آبشناسان ، خیابان یاس 3 ، پلاک 14 ، واحد 32 ، طبقه 5 ، ساختمان 6060
تلفن:  44328714   -    44328249
تلفکس:  44350864

با ما در تماس باشید